Sabtu, 29 November 2008

Adab Berhadapan dengan Ilmu

Assalamu'alaikum ikhwan dan para pengunjung..

Pertama sekali, aku mengucapkan syukur yang tidak terhingga kepada Allah kerana dengan limpah kurnianya dapat juga aku menyediakan blog ini dan menyampaikan ilmu dengan cara yang termampu. Tak lupa juga aku mengucapkan berbanyak terima kasih kepada sahabat dan kawan yang membantu menyediakan blog ini dan tak lupa kepada semua pengunjung yang menyokong blog ini.

Aku postkan artikel atau video kepada umum supaya semua tengok dan dengar sendiri apa yang disampaikan ustaz. Hukum tu bukan aku yang keluarkan. Tapi ustaz yang 'alim yang membacakan dan mengupas hadis tersebut. Oleh itu sesiapa yang tak bersetuju atau ada percanggahan, pastikan anda ada hujah yang sohih daripada ulamak muktabar. Janganlah anda sekali-kali tidak bersetuju dengan hadis sohih yang dibacakan ustaz menggunakan hujah akal anda. Kecuali anda adalah ulamak muktabar yang juga memerlukan dalil yang kuat untuk menyanggah hadis tersebut.

Adab apabila kita berhadapan dengan ilmu tertutamanya ayat Al-Quran dan Hadis sohih, kita tak boleh tidak untuk menerimanya kecuali kita ada hujah kuat seperti yang aku sebut di atas. Kalau tidak bawa-bawalah mengucap, istighfar banyak-banyak. Boleh merosakkan aqidah.

Tiada apa mesti kita kelirukan sebenarnya. Aku setuju dengan pendapat yang mengatakan bahawa apabila kita dah mengetahui dan faham sesuatu ilmu yang kita belum mengetahuinya (pastikan dahulu kesohihannya) kita amalkan sahaja tanpa banyak soal sehingga kita jumpa ilmu yang baru (tajuk yang sama, mungkin ada percanggahan). Tiada apa yang ruginya jika kita lipat seluar sehingga di atas buku lali semasa solat. (Aku lebih menekan kan hukum ini semasa solat, sebab hadis yang dibacapun berkenaan di dalam solat)

Jadi aku memohon maaf jika ada yang merasa tersinggung dengan artikel atau video yang aku pamerkan di blog aku. Tujuan aku sebenarnya hanyalah untuk berkongsi ilmu. Kalau ada yang tak berpuas hati lagi eloklah bertanyakan kepada guru-guru yang diyakini. Wallahua'lam...

1 ulasan:

  1. ini satu lagi ilmu yang baik sebagai peringatan antara kita, terima kasih sukri moga aper yang kita buat dipelihara Allah dan di berkatinya

    assalammualaikom.

    BalasPadam