Sabtu, 29 September 2012

Akhlak Terpuji

Bersedekah dikala kaya itu biasa.
Bersedekah dikala fakir itu akhlak terpuji dan luarbiasa.



Balas kebaikan dengan kebaikan adalah biasa-biasa yang sudah patut jadi amalan. Kejayaan akal mengawal emosi, membalas perbuatan tak baik dengan kebaikan, memang hebat dan patut diusahakan.



Bantulah saudara-saudara islam kita di Palestin, Rohingya, Utopia dan di seluruh dunia.

Namun perintah Allah supaya mengutamakan kaum kerabat terdekat jangan dipandang ringan. Janganlah terlepas pandang kaum kerabat yang sedang dalam kesusahan. Tambahan pula mereka ini biasanya tidak suka meminta-minta.


Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: “Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan.” Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.
(Surah Al Baqarah - Ayat 215 - Al-Quran)

Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.
(Surah Al Baqarah - Ayat 245 - Al-Quran)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan